Compulsory textbooks:
Pontecorvo C. (a cura di), Manuale di psicologia dell’educazione, Il Mulino, Bologna, 1999.
Pinto G., Il suono, il segno, il significato, Carocci, Roma, 2003.
1 book to be chosen among:
Boscolo P. (a cura di), La scrittura nella scuola dell’obbligo, Laterza, Roma-Bari, 2002.
Cannoni E., Il disegno dei bambini, Carocci, Roma, 2003.
De Beni R., Cisotto R., Carretti B., Psicologia della lettura e della scrittura. Erickson, Trento, 2001.
Ferreiro E., Alfabetizzazione. Teoria e pratica, Cortina, Milano, 2003.
Giani Gallino T., Il mondo disegnato dai bambini. Giunti, Firenze, 2008.
Grazzani Gavazzi I., Calvino E., Competenze comunicative e linguistiche, Franco Angeli, Milano, 2000.
Levorato M.C., Le emozioni della lettura, Il Mulino, Bologna, 2000.
Liverta Sempio O., Il bambino e la costruzione del numero, La Nuova Italia, Roma, 1997.
Lucangeli, D., Iannitti, A., Vettore, M., Lo sviluppo dell’intelligenza numerica, Carocci, Roma, 2007.
Vygotskij L.S., Lurija A., Strumento e segno nello sviluppo del bambino, Laterza, Roma-Bari, 1997.
Pianta R.C., La relazione bambino-insegnante, Cortina, Milano, 2001.
Bombi A.S., Pinto G., Le relazioni interpersonali del bambino, Carocci, Roma, 2000.
Bombi A.S., Scittarelli G., Psicologia del rapporto educativo, Giunti, Firenze, 1998.
Compulsory textbooks:
Pontecorvo C. (a cura di), Manuale di psicologia dell’educazione, Il Mulino, Bologna, 1999.
Pinto G., Il suono, il segno, il significato, Carocci, Roma, 2003.
1 book to be chosen among:
Boscolo P. (a cura di), La scrittura nella scuola dell’obbligo, Laterza, Roma-Bari, 2002.
Cannoni E., Il disegno dei bambini, Carocci, Roma, 2003.
De Beni R., Cisotto R., Carretti B., Psicologia della lettura e della scrittura. Erickson, Trento, 2001.
Ferreiro E., Alfabetizzazione. Teoria e pratica, Cortina, Milano, 2003.
Giani Gallino T., Il mondo disegnato dai bambini. Giunti, Firenze, 2008.
Grazzani Gavazzi I., Calvino E., Competenze comunicative e linguistiche, Franco Angeli, Milano, 2000.
Levorato M.C., Le emozioni della lettura, Il Mulino, Bologna, 2000.
Liverta Sempio O., Il bambino e la costruzione del numero, La Nuova Italia, Roma, 1997.
Lucangeli, D., Iannitti, A., Vettore, M., Lo sviluppo dell’intelligenza numerica, Carocci, Roma, 2007.
Vygotskij L.S., Lurija A., Strumento e segno nello sviluppo del bambino, Laterza, Roma-Bari, 1997.
Pianta R.C., La relazione bambino-insegnante, Cortina, Milano, 2001.
Bombi A.S., Pinto G., Le relazioni interpersonali del bambino, Carocci, Roma, 2000.
Bombi A.S., Scittarelli G., Psicologia del rapporto educativo, Giunti, Firenze, 1998.
Learning Objectives - Last names A-K
Introducing to the main theoretical frameworks and to the research and intervention procedures inherent to formative processes. Acquiring the psychological fundaments of the processes of symbolic representation of space and time. Knowing literacy in its developmental and socio-cultural components.
Learning Objectives - Last names L-Z
Introducing to the main theoretical frameworks and to the research and intervention procedures inherent to formative processes. Acquiring the psychological fundaments of the processes of symbolic representation of space and time. Knowing literacy in its developmental and socio-cultural components.
Prerequisites - Last names A-K
none
Prerequisites - Last names L-Z
none
Teaching Methods - Last names A-K
lectures and practice classes
Teaching Methods - Last names L-Z
lectures and practice classes
Further information - Last names A-K
none
Further information - Last names L-Z
none
Type of Assessment - Last names A-K
oral exam
Type of Assessment - Last names L-Z
oral exam
Course program - Last names A-K
Per spectives in Educational Psychology. Development and learning. Main theoretical approaches. Articulation of the basic learning processes. Development of notational systems: development of symbolic systems and graphical representation, development of systems of writing and acquisition of written language.
Course program - Last names L-Z
Per spectives in Educational Psychology. Development and learning. Main theoretical approaches. Articulation of the basic learning processes. Development of notational systems: development of symbolic systems and graphical representation, development of systems of writing and acquisition of written language.